Η ιστορία της 1:1 διδασκαλίας στην τάξη

Η έννοια του one-to-one computing (1:1)  στην διδασκαλία και μάθηση, αν και ακούγεται νέα, πρωτοεμφανίστηκε στα τέλη του 20ου αιώνα όταν η SUN Microsystems παρουσίασε τα πρώτα virtual PCs και η MIT Media Lab εισήγαγε τα laptops των $100.

Περεταίρω από αυτές τις πρωτοβουλίες, κατά το 2ο μισό της πρώτης δεκαετίας του 21ου αιώνα, κάποιοι πρωτοπόροι του 1:1 έκανα προσπάθεια να εισαγάγουν τα εργαστήρια μέσα στην τάξη χρησιμοποιώντας κυρίως laptops. Αυτές οι προσπάθειες όμως ήταν σποραδικές, καθώς υπήρχαν πολλά εμπόδια στην ευρεία εφαρμογή του συγκεκριμένου διδακτικού τεχνολογικού μοντέλου.

 Τα εμπόδια αυτά σχετίζονται με τους παρακάτω παράγοντες:

Υποδομές: Τα εμπόδια που σχετίζονται με τις υποδομές αφορούν τις δικτυακές εγκαταστάσεις και την χωρητικότητα, την δυνατότητα αποθήκευσης και φόρτισης φορητών συσκευών, καθώς και με την (μη) ύπαρξη εξειδικευμένου λογισμικού διαχείρισης.

Υλικό: Η εύρεση κατάλληλου υλικού για την υποστήριξη της 1:1 διδασκαλίας σε μια τάξη δεν είναι εύκολο, καθώς απαιτεί ειδικές γνώσεις και ικανότητες.

Εξειδικευμένοι εκπαιδευτικοί: Η 1:1 διδασκαλία είναι μια πολύ απαιτητική μέθοδος και μπορεί να βρει αντιδράσεις από εκπαιδευτικούς λόγω ανασφάλειας και τεχνοφοβίας.  

Οριζόντια φύση: Παλαιότερα, ένα σχολείο εξοπλισμένο με εργαστήριο Η/Υ μπορούσε να κάνει θαύματα. Πλέον η 1:1 διδασκαλία ανάγει τα πράγματα σε άλλο επίπεδο. Μιλώντας ειλικρινά, μια επιτυχής εφαρμογή της 1:1 διδασκαλίας απαιτεί την οριζόντια εμπλοκή όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Κάτω από αυτό το πλαίσιο, η 1:1 σαν μέθοδος διδασκαλίας άρχισε να φθίνει, εώς την νύχτα της 27ης Ιανουαρίου 2010, όταν ο Steve Jobs της Apple ανακοίνωσε το πρώτο iPad. Με την εμφάνιση του iPad, η 1:1 διδασκαλία απέκτησε λάμψη που την έκανε ελκυστική στους εκπαιδευτικούς, αναγεννώντας την όλη διαδικασία.

Δυστυχώς, τα παραπάνω εμπόδια παρέμειναν ακόμα και στην εποχή των tablets και των αμέτρητων εφαρμογών (apps) που εμφανίστηκαν κατόπιν.

Πέρασαν κάποια χρόνια και αρκετές αποτυχημένες προσπάθειες εως ότου εμφανιστεί η πρώτη ολοκληρωμένη λύση για 1:1 διδασκαλία στην τάξη.

Η LearnPad, μια εταιρία από το Ηνωμένο Βασίλειο, εμφανίστηκε με μια λύση βασισμένη σε τελευταίας γενιάς, ποιοτικές συσκευές σε λογική τιμή, που αντέχουν σε πτώσεις και ατυχήματα και προσφέρουν ασύρματη φόρτιση μέσω «έξυπνων» αποθηκευτικών χώρων.

Επιπλέον, μια σουίτα εφαρμογών και εργαλείων, επιτρέπουν στους εκπαιδευτικούς να ανοιγοκλείνουν τις συσκευές (tablets), να προβάλουν στις οθόνες τους τα μαθήματα και να χρησιμοποιήσουν διαδραστικούς πίνακες. Παράλληλα, οι διαχειριστές του σχολείου μπορούν να φορτώσουν μαθήματα στα tablets και να περιορίσουν την πρόσβαση στο internet.

Η όλη λύση είναι ολοκληρωμένη γύρω από πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό και προγράμματα καθώς και μια ενεργή εκπαιδευτική κοινότητα.

Φαίνεται ότι η 1:1 διδασκαλία, μετά από πολλές περιπέτειες, βρήκε το κατάλληλο υπόβαθρο για να επιτύχει και το μοναδικό όριο είναι η θέληση και φαντασία των εκπαιδευτικών!